100 legendás autó
Egy új legenda a Honda Legend

Az autóipar történetében felsorolt 100 legendás autó közül vajmi keveset ismertem. Némi demokratizmusról azonban beszélhetünk, mert a kötetben a Ferrari Testa Rosa mellett helyet kap a Volkswagen Bogár is.Az Angyal(Roger Moore) autója után a “Más legendás márkák’ fejezete még további 32 autót sorol fel, s köztük van a cseh Mátra és az orosz ZIL is. Érdekes módon arról a kártárítési perről, melyben a Tátra kifizette a plágium miatt a Volkswagennek az összeget, még csak nem is hallottam. De arról sem, hogy a 19. század utolsó évében már megkezdődött a gyorsasági versenyfutás a benzines és az elektromos autók közt. Sőt a 100 km/h-s sebességrekordot először egy elektromos autó teljesíti, a La Jamais-Contente)(Soha nem elégedett) Aztán a verseny egy darabig eldől:Henry Ford Amerikát négy kerékre helyezi és a híres T-modelbből legyártanak 16 milliót. Az autóipar belendül, A Bentley, és a Packard már gyártanak V16-os motorokat és jön a gazdasági válság. Aztán a háborús veszteségeket elszenvedő országok szükségletei legendás modelleket hoznak létre, mint a Volkswagen Bogár, vagy a Citroen csúnya kacsája. A háborús és ínséges esztendőkből kilábaló autó a testet öltő álom jelentését hordozza és a soha nem látott szabadságot. Miközben egyre bővül az úthálózat, és a főútvonalak megtelnek a napos tájakra igyekvő autókkal, új gépkocsitípus születik. Az angol és olasz eredetű, egyenesen a versenypályáról érkező sportkupék és roadsterek nemes formája és részegítő teljesítménye a vágyak netovábbja, bámulatot ébreszt. Ám az autónak, miután megszelídítette a földkerekséget, most új kihívásokkal kell szembenéznie, az energiatakarékossággal és a károsanyag-kibocsátás csökkenésével, hogy tovább álmodozhassunk róla-még hosszú ideig.
Kerekes Tamás
A kiadó
Mi más lenne az autó, mint maga a testet öltött álom? Akár a helyváltoztatás eszközéül szolgáló technikai vívmány, akár a legnagyobb formatervezők ihlette műalkotás, az autó mindig is ábrándjaink netovábbja volt. Alom, amely 1884-ben, egy szép napon valóra vált Édouard Delamare-Deboutteville pompás négykerekűjével. Az álom folytatódik: elég, ha a Packard, a Duesenberg vagy a Lincoln fémjelezte pazar fényűzést vagy egy Cadillac, egy Buick tobzódó krómdíszeit vetjük össze a gyönyörű olaszok, a Ferrarik, Maseratik és Lamborghinik sportosságával, elképesztő stílusával. Szenvedély és technikai újítás Delahaye, Delage vagy Pegaso szemében, harcban a pompás Mercedesek, BMW-k és Porschék szigorúságával és büszkeségével. Végül: legenda négy keréken, amelyet a fenséges Rollsok, az isteni Bugattik írnak, azok a márkák, amelyek ma új életre kelnek hamvaikból; a különleges Hispano-Suizának vagy a feledhetetlen Facel Vegának nem volt ilyen szerencséje. Mindezek a márkák, izgalmas történetekkel fűszerezve, helyet kaptak az autó legendáriumában, amelyet a gyártók legkülönlegesebb modelljei közé számító száz meseautó segítségével mutatunk be.
Az autó felszabadított, emancipált, felgyorsított, ugyanakkor új kötelékeket, új kötődéseket hozott létre. Históriája a XX. század egyik legizgalmasabb története, és ha a közlekedési balesetekre gondolunk, hozzátehetjük, nem kevesebb veszteséget okozott életben, javakban, mint némely háborúk. Erről a ma is dinamikusan fejlődő gépről, múltjáról többet tudni nemcsak a hobbistáknak érdemes. A legfontosabb ismereteket sűríti egy kötetbe ez az enciklopédia, amely a kezdetektől napjainkig vezetve az olvasót felsorolja, rögzíti mindazt, amit okvetlenül tudni kell az autóról. Szolgánkról és olykor uralkodónkról.